• Ideale ligging
  • Kleine groepen
  • Huiselijke sfeer

5e en laatste winter-noorderlichtreis 2014

Ook deze reis was volgeboekt en bestond uit een goedgehumeurd, gezellig gezelschap.
    Net als op de voorgaande noorderlicht/winterreizen zagen we op de eerste avond al heel mooi noorderlicht.
    Een beter begin kun je je natuurlijk niet wensen.

De volgende dag was het mooi, rustig weer; heel geschikt voor een vaartocht met onze trouwe kotter "Stabben".
    Het doel van deze dag was wat vissen en proberen zeearenden te lokken met verse vis.
    Na een aantal pogingen slaagden we er in wat "munitie" in de vorm van verse kabeljauw te vangen.
    Er waren dit keer extreem veel zeearenden in de lucht, zeker twintig stuks, waaronder een paar steenarenden.
    Maar helaas hadden de arenden geen aandacht voor ons.
    Frans maakte de grootste kabeljauw schoon en lokte met het afval wat meeuwen waardoor de arenden plots wel interesse toonden.
    We kregen een prachtige show te zien van onervaren jonge zeearenden die er telkens maar niet in slaagden om een vis uit het water te slaan.
    Plotseling kwam een volwassen zeearend van grote hoogte aanvliegen en met een mooie omtrekkende beweging pakte hij de vis uit het water.
    Dit herhaalde zich nog een paar keer.
    Wat een feest om te zien!
    Met een heel voldaan gevoel voeren we weer terug naar Laukvik, genietend van de zon aan dek.
    Alweer een superdag!

De wandeldag in het Rangedal was ook weer een belevenis.
    Daarboven was het echt winters en door de ijsvorming van weer opgevroren, ontdooide sneeuw, was het aardig lastig om over het smalle, oude mijnwerkerspad omhoog te lopen.
    Voor een aantal deelnemers met wat hoogtevrees was dat best spannend.
    Maar eenmaal bovenin het dal bleek deze inspanning zeker de moeite waard.
    Er waaide een ijzige, soms stormachtige wind, wat het arctische gevoel flink versterkte.
    Het halfbevroren beekje was dit keer zeer fotogeniek, net als de uitzichten over de besneeuwde bergen.

De vierde dag kozen we op grond van de weersverwachting voor nog een wandeldag rond de Laukvik eilanden.
    Deze dag kregen we een aantal flinke sneeuwbuien met tussendoor wat opklaringen, zodat we konden genieten van de prachtige omgeving.
    We lunchten in de zon op de banken van het dorpshuis.

Via de alternatieve route, deels langs de kust, liepen we terug naar Kristine Moen Huset.
    Op deze tocht zagen we verschillende sporen van de Europese otter.

Dag vijf maakten we een excursie naar het Vikingmuseum, met onderweg nog een spannende stop bij het uitzichtpunt aan het Austnesfjord.
    Helaas worden deze parkeerplaatsen nog steeds niet sneeuwvrij gemaakt voor de wintertouristen.
    De sneeuwlaag was hier dikker dan gedacht, waardoor het een hele toer werd om weer op de weg te komen.
    Er moest flink gegraven en geduwd worden.
    Echt alles werd uit de kast gehaald om weer op de weg tekomen, wat uiteidelijk natuurlijk ook lukte.De rit naar "Borg" werd goed gewaardeerd met was tussenstops en fotomomenten.
    Ook het Vikingmuseum met rondleiding scoorde goed.

De zesde dag was een mooie dag om naar Henningsvær te varen. Onderweg zagen we veel arctische zeevogels. Henningsvær is altijd prachtig om te zien.

De zevende dag bezochten we het Lofoten-aquarium in Kabelvåg en 's middags was er nog tijd om te shoppen in Svolvær of een bezoek te brengen aan de kunstgalleries daar.

De achtste dag reden we met zonnig weer naar Gullesfjord waar de gasten van de laatste winterreis op de flybus werden gezet.
    Ook dit was weer een prachtige rit, zeker met dit fraaie weer.

En tot slot nog een berichtje van twee van onze gasten:

Beste Marijke, Frans en reisgenoten,

Zo, we zijn weer een beetje aan het afkicken, wat hebben wij genoten!
    Gelukkig zijn veel foto's van ons mislukt, dus hebben we een goede reden om nog eens terug te komen.
    Zoals beloofd hierbij het lijstje met waargenomen vogels.
    We hebben in totaal 40 verschillende soorten waargenomen, niet gek voor maart in het hoge noorden.

hartelijke groeten,
    Maaike en Hein

reizen2014_0038.jpg reizen2014_0011.jpg reizen2014_0030.jpg reizen2014_0034.jpg reizen2014_0035.jpg reizen2014_0038.jpg reizen2014_0039.jpg reizen2014_0040.jpg reizen2014_0042.jpg