Zeewier, het nieuwe superfood

Zeewier is hot. En dat is niet zo gek, want behalve dat het smaakvol is, is het ook nog eens heel gezond. Het bevat weinig calorieën, maar daarentegen veel voedingsstoffen zoals anti-oxidanten, vitamines en mineralen.

Zeewier heeft het een gunstige werking op de darmen. De alginaten beschermen de darmwand, zorgen voor een betere opname van voedingstoffen en verwijderen gifstoffen en zware metalen uit je lichaam. 

Het jodium in zeewier zorgt voor een goed functionerende schildklier.

Kortom, de moeite waard om te gebruiken in onze maaltijden!

knotswier en zuurdesembrood

Lofoten zeewier

Hier rond de eilanden van de Lofoten hebben we veel schoon water, en dus ook veel gezond zeewier. Van de verschillende wieren gebruiken we hier vooral blaaswier, knotswier, truffelwier en suikerwier.

Knotswier

Wij gebruiken knotswier in gedroogde vorm als smaakmaker aan zuurdesembrood. Hierdoor hoeft er nauwelijks keukenzout te worden toegevoegd. Knotswier schijnt ook bij te dragen aan het behoud van een gezond gebit

lasagnge met suikerwier

Suikerwier

Suikerwier bevat vitamine A, B, C, E, broom, jodium, calcium, kalium, magnesium, ijzer, mangaan, zink, chroom en koper. Dit zeewier, rijk aan calcium en magnesium, wordt sterk aanbevolen om de botten in goede conditie te houden.

Wij gebruiken het gedroogd en fijngemalen in koekjes en gedroogd en geweekt in de lasagne. Heerlijk!