• 30 jaar ervaring
  • Kleine groepen
  • Huiselijke sfeer

Dagboek van Diana

Diana maakte een reis afgelopen juli, en hield een reisdagboek bij dat wij mogen publiceren.

Hallo Marijke en Frans,

Lezende in de "reisverslagen" bedacht ik dat ik een "dagboekje" had geschreven iedere avond van onze reis in juli. Misschien iets om opgenomen te worden als een reisverslag? Het heeft wel een wat persoonlijke toets, ik heb niets verfraaid, weggelaten noch toegevoegd. Het is geen literatuur, gewoon een authentiek verslag.

Nog fijne dagen aan jullie en vele groeten,

Diana

BYZONDEREREIZEN” LOFOTEN

(6 juli – 18 juli 2016)

dagboek

Woensdag 06/07: In Oslo mooi warm weer, in Laukvik overtrokken 12°!

Reizen 3x vliegen.

Om 5.30 u op weg met Katrien naar Veurne: trein naar Brussels airport Zaventem 2,50 uur onderweg. Vliegtuig Brussel-Oslo, Oslo-Bodo, Bodo-Svolvaer = klein vliegtuigje, alsof je in een bus zit: 20' over het water heen.

Bagage-verlies! Al Roland zijn kleren en nog een heleboel spullen… niet zo leuk. We krijgen een overlevingspakketje van S.A.S. = wat toiletgerief en een t-shirt.

Dan een adembenemende tocht vanaf het vliegveldje Svolvaer naar Laukvic ongeveer 30 km. Iedereen in twee minibusjes met Frans en Marijke. Deelnemers : 14 waarvan 2 belgen, wij dus. Valt erg mee: sereen klein groepje.

Avondeten in Christine Moon Huset. Mijn vegetarisch eten was verrukkelijk. We hadden niets gegeten die dag: in Oslo bijna 2 uur gewacht op bagage!

Donderdag 07/07: geen regen, prima wandelweertje. Heel goed geslapen in de “romantische kamer” in de alkoof. Heel goed bedje. Machtige wandeling, prachtige natuur, overal mooie vreemdsoortige bloemetjes. Dit alles maakt het verlies van de bagage goed.

Bagage arriveert in de namiddag!

Heel lekker eten: soep, pasta en zalm, ijs.

Vrijdag 08/07: Wolken blijven vandaag volgens het weerbericht laag; dus geen boottocht, wel auto-uitstap: Storvägan – Kabelväg; mooie houten kathedraal(tje). Museum “Lofoten Aquarium”. Daarna naar Svolvaer… Beetje regen, verder ongeveer 12 °. Geld afgehaald: 1.900 NOK = ongeveer 200 €.

Zaterdag 09/07: Vannacht heel weinig geslapen: maag- en buikpijn. Het is 9°; We gaan te voet naar de boot = 30 min stappen en we krijgen de 2 hondjes mee, elk ene. Het regent als we afmeren maar dat is kort, gelukkig. De “Stabben” zet er goed de vaart in, zo'n 7,50 knopen. Ik ben niet zo goed en ook moe en moet overgeven en verschillende keren naar het toilet. De tocht is adembenemend, we varen tussen de fjorden naar een “Jan-van-Gent” broedeiland, schitterend, we komen er redelijk dicht bij. Ook werd er gevist, gewoon een lange nylon draad met wat haken naar beneden laten en binnen de 5 min ophalen. We vingen op die manier op zeer korte tijd 5 kabeljauwen! Die werden ter plaatse gegutst en gefileerd. Ik was wel blij terug te zijn want ik werd bij vlagen heel misselijk en had veel maagpijn. Vanavond geen eten voor mij (ze eten spagetti); ik blijf in de kamer. Hoe loopt dat af?

Zondag 10/07: Beter geslapen maar toch nog wat pijn; heel licht ontbijtje genomen, geen koffie en piepklein lunchpakketje mee. Het is niet warm en 't miezert wat, lage wolken. We rijden zo'n 3,50 km en starten een wandeling in een fjord rondom water, langs nauwe dierenpaadjes, overal grote stenen. Daarna in het “Trollenbos”, moeilijk, iedere stap controlerend. Hier gaat de misselijkheid echt over. We hebben elk 1 nordic wandelstok mee en dat is wel nuttig. Hier en daar is touw gespannen zodat je de heel smalle doorgang met afgrond(je) kunt passeren. We zien veel mooie wollige jonge schapen. We picknicken in een nieuw gebouwd hutje van hout. De tocht is pittig en zo'n 10 km lang. Rond 4 uur terug thuis, onze schoenen zijn nat (die van mij vanbinnen niet!) en zitten onder de schapenstront. Het wordt nog mistiger over zee, grijs en overtrokken. Heerlijk avondeten: er is onze eigen gevangen vis van gisteren in een papillot, dan rendier (voor mij geen vlees, wel noten en champions, sommigen willen proeven zodat mijn kommetje toch leeg raakt) met veenbessen en rode kool en lekkere schillepatatjes. En straks om 9 uur voetbal, de finale Frankrijk tegen Portugal. Ik lijk genezen. Morgen zou het mooier weer zijn en gaan we varen…

Maandag 11/07: Aan de contouren van de gordijnen zie ik dat het licht heel anders zit. Het wordt een klare dag. We vertrekken met de boot rond 10.30 u. Het is fris maar stilaan komt er blauw in de lucht en tegen de middag is er zon. We varen vandaag zo'n 8 uur. We picknicken aan boord en gaan ook avondeten op de boot: vissoep met de rest van de kabeljauw, worteltjes, prei en ajuin en room...Heerlijke maaltijd. Halverwege komen we bij de papegaaiduikertjes: hun broedplaatsen op de eilandjes zijn goed te zien in de spleten. We zien ook vier zeearenden, indrukwekkend! En aalscholvers en nog wat soorten vogels. Het is heerlijk zitten buiten op het dek, we schommelen op de golven, leggen af en toe aan, één keer voor een kleine wandeling, het is heel mooi op die eilandjes, ze liggen overal in zee (oceaan) gestrooid. Het is nu vandaag volle zon, we proberen de nacht te halen voor de vertoning: zomer middernachtzon!

Dinsdag 12/07: Gisterenavond/nacht opgebleven; de zon bleef maar schijnen, we werden op een vreemde manier niet moe. Rond middernacht zijn we met zo'n 6 mensen naar de zonsgang (midzomernacht) gaan kijken (gewoon het baantje over en daar heb je de oceaan waar de zon traag daalt maar niet in zee verdwijnt). Even een wandelingetje en dan toch maar het bed opgezocht.

's Morgens opnieuw een stralende dag. Na het ontbijt vertrekken we voor een bergwandeling. Die is behoorlijk pittig zowel voor het klimmen als het daaraan gepaarde dalen. We zweten, dit is ook een “afvallings wandeling”. We blijven over met 4 koppels + Hans + onze reisleider met de hondjes Asko en Siel. Prachtige ver- en diep- gezichten, ongeëvenaard mooi. Morgen hebben we vast spierpijn (van het dalen bij mij). We zijn rond 3.30 u in de namiddag terug en ik val prompt in slaap in onze “alkoof”. Op het terras is het lekker zitten, het licht is fel. Misschien deze nacht opnieuw gaan kijken?

Woensdag 13/07: Ongeveer 12 °, 's avonds 9°, wolken rond de bergen. Ietwat grijs weer maar geen wind, niet echt koud.

Er zouden gisterenavond rond 11.30 u mooie kleurstrepen te zien geweest zijn….hebben we gemist.

Vandaag “vrije dag”.

We lummelen wat. Ik geef Gryt een shiatsu behandeling in het kleine kamertje… Rond de middag doen we met een klein groepje een beschreven wandeling van een uurtje. Verder wat breien, wat lezen en 's namiddags even naar 't haventje (3,50 km van 't verblijf) ijsje eten. Wat langs 't strand lopen. We zijn stijf van het klimmen en dalen van gisteren.

Donderdag 14/07: Af en toe wat zon, afwisselend mist, wind, guur, soms beter, geen regen, niet warm (12 °). Ben nog erg stijf in de bovenbenen. We gaan met de busjes naar het “Vikingenmuseet” = anderhalf uur rijden. Mooie landschappen. In het terugrijden stoppen we in Kabelväg: zeer mooi, authentiek, klein (?) gezellig.

Vrijdag 15/07: (Onze 44ste huwelijksverjaardag). 10 °, bergtoppen in de mist, af en toe een klein miezerregentje.

We trekken opnieuw de bergen in en beklimmen de “Matmora”. Begin 20ste eeuw hebben ze geprobeerd ijzererts te winnen op deze berg maar de hele zaak liep op een sisser uit. Je ziet op verschillende plaatsen nog de holen. Het was af en toe wat avontuurlijk, geen pad meer en goed stijl. Om 3 uur thuis , ik was doodmoe. En nu gezellig in ons huis terwijl de keukengeluiden doordringen en straks ook de geuren van alweer een schitterend avondmaal! En voor iedereen een heilsdronk op onze verjaardag 44 jaar getrouwd. Gezellig.

Zaterdag 16/07: Geen zon, de voorspelling is regen vanaf 14 uur. Dus vroeg vertrekken met de “Stabben”, goed aankleden is de boodschap. Het is ongeveer 2 uur varen en we komen aan in Henningsvaer: mooi haventje met kunstige winkeltjes en galerijen. We zijn pas terug tegen 17 uur. Het regende de hele terugweg. We bleven bijna de hele tijd aan dek en werden een beetje nat maar de uitzichten waren adembenemend: eilandjes, vogels, bergen, wolken, mist, regen. Frans brengt ons veilig terug thuis.

Zondag 17/07: Het was beginnen regenen op de terugweg gisteren vanuit Henningsvaer. Het regende verder de hele dag en nacht en ook vandaag. Toch hadden we nog leuke uitstapjes: met de auto's een mooi tochtje naar een natuurgebied: duinen met specifieke flora, grote schelpen hebben we opgeraapt. Daarna reden we naar een dorpje waar we de veerboot zagen. Daar koffie en thee gedronken in het kleine café aan de veerpont waar ook “wereldfietsers” binnen zaten, die gingen er vandoor met de boot.

Op de terugweg zijn we naar de “fietshut” gegaan: een mooi glazen (met hout beneden) gebouwtje waar je kan slapen en genieten van het prachtige uitzicht. Daar was ook een hut waar we picknickten. Er waren banken in en dekentjes en een tafel en een kachel, het hout ernaast… en een gitaar en andere spullen die iedereen zomaar kan gebruiken, kaarsen, drank enz…. Heel bijzonder zomaar midden in de natuur. Daarna reden we voor een uurtje verpozen naar huis want om 3 uur hadden we afspraak in het museum-huis bij ons haventje waar de “Stabben” voor anker ligt. Alle kamers werden in 1905 “gedecoreerd” door een kunstschilder. Muren en vloeren werden met de hand met sjablonen geschilderd, plafond-ornamenten enz. Het was net behangpapier. Ook de zolder mochten we zien: staat stampvol dingen, gebruiksvoorwerpen uit oude tijden. Moet nog worden gecatalogiseerd en uitgestald… veel werk voor de vrijwilligers van de vereniging waar Frans en Marijke ook lid van zijn.

Deze avond alweer een schitterend maal: laks salat, bakalau (gezouten droge en 3 à 4 dagen geweekte en gewelde stokvis) met tomatensaus en veel groenten en patatjes met brood en goe boter, dessert: gebakken muesli met zonnebloempitten en daarop verschillende bessen uit de streek…

We geven een boeket wilde bloemen en spreken mooie woorden voor onze gastvrouw en -heer.

Maandag 18/07: 's morgens 8°, lichte regen

Wij (de Belgen) vertrekken met Frans om 10.15 u naar Svolvaer. Om 11.50 u vertrekt het kleine vliegtuig naar Bodo op 't vasteland. Vandaar naar Oslo (zonnig en warm), dan naar Brussel. Nog een trein naar Veurne waar we rond 22 u aankomen.

We lopen wereldvreemd met trui en jas en onze valiezen en zweten. Het is een tropisch warme avond en we kunnen nog iets eten op de markt. Het temperatuur verschil tussen de ochtend in Laukvic en de avond in Veurne is zeker 20°! Martin komt ons halen en we rijden naar huis naar Nieuwpoort.